UPAYA PENINGKATAN DIMENSI BERNALAR KRITIS PADA TEMA KEWIRAUSAHAAN PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA

Main Article Content

R. Maulana
A. Widiyono

Abstract

This research aims to improve the critical reasoning dimensions of grade 4 students at SDN 3 Muryolobo using the theme of entrepreneurship. The project to strengthen the profile of Pancasila students has an element of critical reasoning, which is the ability to solve a problem through the process of analyzing and identifying information. In entrepreneurship, critical reasoning attitudes are interrelated, entrepreneurship for students fosters honest, creative and independent attitudes, this becomes a provision for students for future social life. The research method used is descriptive qualitative type. Data collection techniques are interviews, observation and documentation. The data was analyzed using a process of collection, data reduction and presentation arranged in a systematic way to draw conclusions. The results of the analysis show that the increase in students' critical reasoning has increased, as can be seen from the students' enthusiasm starting from searching, processing and identifying information that is useful for solving problems. The importance of critical reasoning becomes a provision for students to solve problems encountered in everyday life.

Article Details

Section
Articles

References

Amalia, S. S., & Alfiansyah, I. (2022). Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Fatih: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 5(2), 239. https://jurnal.stit-al-ittihadiyahlabura.ac.id/index.php/alfatih/article/view/217

Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61–70. https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.13529

Ernawati, Y., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6132–6144. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3181

Gusdini, N., Hasibuan, B., & Basriman, I. (2022). Merdeka Belajar Kampus Merdeka Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kualitas Lulusan. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 22(2), 141. https://doi.org/10.30651/didaktis.v22i2.11574

Ismail, F., Astuti, M., & Sholikah, A. S. (2020). Evaluasi Pembelajaran Berbasi Riset. Karya Sukses Mandiri (KSM).

Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila. Seminar Nasional Pendidikan 15-16 Januari 2021, 257–265. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5621

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Karakter Peserta didik di Sekolah. Dirasah Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 138–151. https://doi.org/10.51476/dirasah.v5i2.402

Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139

Moloeng. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakaraya.

Nafaridah, T., Ahmad, Maulida, L., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Kesumasari, M. E. (2023). Analisis Kegiatan P5 Sebagai Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Era Digital Di SMA Negeri 2 Banjarmasin. In Seminar Nasional: PROSPEK II, 2(2), 84-97. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/2583

Naibaho, T., Simangunsong, V. H., & Sihombing, S. (2022). Penguatan Literasi Dan Numerasi untuk Mendukung Profil Pelajar Pancasila sebagai Inovasi Pembelajaran. Sepren, 3(2), 111-117. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i0.841

Santoso, G., Damayanti, A., Murod, M., Susilahati, Imawati, I., & Asbari, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 84-90. https://doi.org/10.9000/jupetra.v2i1.127

Sholikhah, A., Aprilliani, Y., Andriani, I. R., Putri, S. H., & Amalia, D. (2023). Analisis Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Untuk Menumbuhkan Jiwa Berwirausaha Di SDN 06 Tahunan. EL-MIAZ: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 2(2). 51–61. https://jurnal.mialazhar.sch.id/index.php/el-miaz/article/view/41

Sufyadi, S., Harjatanaya, Y. T., Adiprima, P., Satria, R. M., Andiarti, A., & Herutami, I. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/MA). Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Jakarta 2021.

Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Yusrizal, & Fatmawati. (2020). Peran Kurikulum Akhlak Dalam Pembentukan Karakter di Sekolah Alam Sou Parung Bogor. Tematik, 10(2), 74–80. https://doi.org/10.24114/jt.v10i2.19587