Perubahan Cara Komunikasi Orang Tua Dalam Membangun Motivasi Karir Anak

Main Article Content

Haerati
Nurus Sa’adah

Abstract

Change does not always have a negative impact on the living system, there are positive values ​​that can always be learned from a change. In social communication, for example, individuals and groups have a stake in making choices about communication methods. This paper specifically describes how changes in parental communication modes in building children's career motivation. This paper uses a qualitative descriptive method with literature study data collection techniques, by searching for relevant literature through online news pages on the internet. Content analysis is used by reading and interpreting data to describe how changes in parental communication modes with children affect children's career motivation. The findings in this paper show that changes in technology-based communication modes in building motivation provide space for children to represent their desires in the career field. In addition, parents in this case also provide positive feedback on children's choices, so as to create healthy relationships that can make children feel accepted and heard within the family and community.


Abstrak:


Perubahan tidak selalu berdampak negatif pada sistem kehidupan, ada nilai-nilai positif yang selalu bisa dipetik dari sebuah perubahan. Dalam komunikasi sosial, misalnya, individu dan kelompok memiliki andil dalam menentukan pilihan tentang metode komunikasi. Tulisan ini secara khusus menjelaskan bagaimana perubahan mode komunikasi orang tua dalam membangun motivasi karir anak. Tulisan ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data studi kepustakaan, dengan mencari literatur yang relevan melalui halaman berita online di internet. Analisis isi digunakan dengan membaca dan menafsirkan data untuk menggambarkan bagaimana perubahan cara komunikasi orang tua dengan anak mempengaruhi motivasi karir anak. Temuan dalam tulisan ini menunjukkan bahwa perubahan mode komunikasi berbasis teknologi dalam membangun motivasi memberikan ruang bagi anak untuk merepresentasikan keinginannya di bidang karir. Selain itu, orang tua dalam hal ini juga memberikan umpan balik positif terhadap pilihan anak, sehingga tercipta hubungan yang sehat yang dapat membuat anak merasa diterima dan didengarkan di dalam keluarga dan masyarakat.

Article Details

Section
Articles

References

Adams, E. L., Smith, D., Caccavale, L. J., & Bean, M. K. (2021). Parents Are Stressed! Patterns of Parent Stress Across COVID-19. Frontiers in Psychiatry, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.626456
Agustina, M. R., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2021). Keterlibatan Orang Tua dalam Mendampingi Anak Usia Dini Belajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1160
Ahmad, N. (2014). Komunikasi Sebagai Proses Interaksi Dan Perubahan Sosial Dalam Dakwah. AT-TABSYIR, Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam.
Aisyah, U., & Sulistiani, N. (2019). METODE BIMBINGAN KARIR DALAM MENINGKATKAN KUALITAS SUMBER DAYA MANUSIA PADA ANAK ASUH DI UNIT PELAKSANA TEKNIS DINAS PELAYANAN SOSIAL ASUHAN ANAK (UPTD PSAA) BUDI ASIH BANDAR LAMPUNG. Jurnal Literasiologi. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v1i2.36
Aisyatinnaba’ , N. ’, Sutoyo, A., Bimbingan, J., & Konseling, D. (2016). Peran Orang Tua dalam Memotivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application.
Andini, M. J. (2020). Studi Deskriptif Bimbingan Karir Untuk Kemandirian Siswa Tunarungu di SMALB. SPEED Journal : Journal of Special Education. https://doi.org/10.31537/speed.v4i1.334
Brown, S. M., Doom, J. R., Lechuga-Peña, S., Watamura, S. E., & Koppels, T. (2020). Stress and parenting during the global COVID-19 pandemic. Child Abuse and Neglect, 110. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104699
Effendi, Y. (2021). POLA ASUH ANAK DI TENGAH PANDEMI COVID-19: Pendekatan Humanistik dalam mendukung Tumbuh Kembang Anak. WELFARE : Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial, 9(2). https://doi.org/10.14421/welfare.2020.092-03
Faidlatul Habibah, A., & Irwansyah, I. (2021). Era Masyarakat Informasi sebagai Dampak Media Baru. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i2.255
Forbes, L. K., Lamar, M. R., Speciale, M., & Donovan, C. (2022). Mothers’ and fathers’ parenting attitudes during COVID-19. Current Psychology, 41(1). https://doi.org/10.1007/s12144-021-01605-x
Frankel, L. A., Kuno, C. B., & Sampige, R. (2021). The relationship between COVID-related parenting stress, nonresponsive feeding behaviors, and parent mental health. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02333-y
Fransiska, & Suparno. (2019). Metode Penanaman Nilai Budaya Dalam Pengasuhan Anak Usia. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.
Gibson, R. L., & Mitchell, M. H. (2011). Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Handayanti, A. (2020). Pola Asuh Pada Komunikasi Orangtua-Anak Untuk Menanamkan Disiplin Pada Anak Menurut Islam. ProListik.
Haris, A., & Amalia, A. (2018). MAKNA DAN SIMBOL DALAM PROSES INTERAKSI SOSIAL (Sebuah Tinjauan Komunikasi). Jurnal Dakwah Risalah. https://doi.org/10.24014/jdr.v29i1.5777
Ilari, B., Cho, E., Li, J., & Bautista, A. (2022). Perceptions of Parenting, Parent-Child Activities and Children’s Extracurricular Activities in Times of COVID-19. Journal of Child and Family Studies, 31(2), 409–420. https://doi.org/10.1007/s10826-021-02171-3
Juliyanti, R., & Aizah, N. (2021). Motivasi Pilihan Karir bagi Remaja pada Masa Pandemi Covid-19. Anterior Jurnal. https://doi.org/10.33084/anterior.v20i2.1661
Kerr, M. L., Rasmussen, H. F., Fanning, K. A., & Braaten, S. M. (2021). Parenting During COVID-19: A Study of Parents’ Experiences Across Gender and Income Levels. Family Relations, 70(5). https://doi.org/10.1111/fare.12571
McCarthy, M. C., Beamish, J., Bauld, C. M., Marks, I. R., Williams, T., Olsson, C. A., & De Luca, C. R. (2022). Parent perceptions of pediatric oncology care during the COVID-19 pandemic: An Australian study. Pediatric Blood and Cancer. https://doi.org/10.1002/pbc.29400
Muninggar, M. (2021). Peran Orang Tua Dalam Membimbing Karir Anak. Ristekdik : Jurnal Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.31604/ristekdik.2021.v6i2.239-244
Mutaqin, I., & Pratiwi, M. R. (2021). Pengalaman Orang Tua Dalam Proses Pendampingan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi. Jurnal Komunikasi Korporasi Dan Media (JASIMA). https://doi.org/10.30872/jasima.v2i1.25
Park, J. hyang, Park, J. young, & Jin, K. sun. (2022). What did COVID-19 Change? The Impact of COVID-19 on Korean Parents’ and Children’s Daily Lives and Stress. Child Psychiatry and Human Development. https://doi.org/10.1007/s10578-021-01262-y
Prasanti, D. (2016). PERUBAHAN MEDIA KOMUNIKASI DALAM POLA KOMUNIKASI KELUARGA DI ERA DIGITAL. In Jurnal Commed.
Rahim, M., Hulukati, W., Madina, R., Bimbingan, J., & Konseling, D. (2021). Bimbingan Karir bagi Anak Usia Dini. Jambura Guidance and Counseling Journal.
Riem, M. M. E., Lodder, P., Guo, J., Vrielink-Verpaalen, M., van IJzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., & De Carli, P. (2021). Predictive Models of Maternal Harsh Parenting During COVID-19 in China, Italy, and Netherlands. Frontiers in Psychiatry, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.722453
Romadona, M. R., & Setiawan, S. (2020). Communication of Organizations in Organizations Change’s Phenomenon in Research and Development Institution. Journal Pekommas. https://doi.org/10.30818/jpkm.2020.2050110
Rosmala. (2020). Pola Komunikasi Orang Tua Pada Perilaku Anak (Studi Di Wilayah Rt 07/Rw01 Desa Kubang Jaya Kecamatan Siak Hulu Kab. Kampar) Rosmala. Ensiklopedia of Journal.
Sonnie, R. P. (2021). Pola Asuh Orang Tua dalam Pembelajaran Daring Selama COVID-19. Syntax Idea. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v3i3.1037
Syarifah, H. (2017). PENDIDIKAN DALAM KELUARGA. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah. https://doi.org/10.48094/raudhah.v2i1.18
Thoyibah, Z. (2021). Komunikasi dalam Keluarga: Pola dan Kaitannya dengan Kenakalan Remaja. Penerbit NEM.
Wisman, Y. (2017). KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM DUNIA PENDIDIKAN. Jurnal Nomosleca. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i2.2039